Prislista

Home > Prislista

Vad kostar det och vad får ni?

Nu har vi ett bra erbjudande för er som har IDHA Online som analysprogram. Vi kan helt utan kostnad för er göra en analys hur det ser ut i ert åkeri. Följer chaufförerna regelverket? Kör de utan kort i färdskrivaren?

Efter vår analys så kommer ni få veta vad ni bör förbättra såvida ni inte redan har bra koll på läget.

Känner ni att ni vill ha vår hjälp att komma igång så kan ni se prislistan för våra tjänster nedan.

Vi tar på oss följande:​

Vi granskar era förare och skriver ut rapporter som vi mailar till er så chauffören kan kvittera denna. På rapporten gör jag anteckningar och förklarar vad chauffören gjort för fel så det inte upprepas.

Ser vi någon chaufför med upprepade eller grova överträdelser så slår vi larm så ni kan kalla in denna chaufför på samtal och eventuella arbetsrättsliga åtgärder.

Vi tar fram en rapport på körningar utan kort som skett sedan förra granskningen. Då kan ni säkerställa att ni får intyg från verkstäder, remsor från förare som kört på reservrutin och intyg som stärker eventuell OUT-körning.

Utbildning:

Vill ni själv sköta granskningen så går det bra att beställa en utbildning i hur man sköter granskningen med hjälp av IDHA online. Då går vi igenom hur ni arbetar med programmet på ett effektivt och tidsbesparande sätt.

Denna utbildning tar mellan 3-4 timmar beroende på om den som ska sköta granskningen kan regelverket eller behöver en djupare genomgång över vad som IDHA Online kommer att hitta? Man måste kunna förklara för chaufförerna vad som hänt.

För denna utbildning faktureras 595 kr per timme.

Vi kan även erbjuda chaufförsutbildning då vi kommer till er och går igenom kör- och vilotidsregelverket och handhavande av färdskrivaren.

Vi avslutar utbildningen med ett prov som alla chaufförer får göra som dokumenterar att de blivit utbildade.

Får ni en kontroll så kommer ni få ta del av utbildningsmaterialet och kan skicka in detta till Transportstyrelsen ihop med en närvarolista som visar att vi haft denna utbildning. Varje chaufför får ett diplom efter genomförd utbildning.

Lika viktigt som att ha utbildning är dokumentationen som Transportstyrelsen vill ta del av.

Enbart chaufförsutbildning kostar 4 995 kr.

Alla priser ex. moms, plus ev. resekostnader, övernattning och lokalhyra. (Är det i södra Sverige så är det 32 kr per mil i körersättning, annars faktiska resekostnader för flyg/tåg)

Vad blir kostnaden för vårt åkeri?

De åkerier jag hjälper idag är små och medelstora åkerier. Jag kollar deras chaufförer och fordon en gång i veckan. och det tar mellan 1-3 timmar.

Efter några veckors granskning så brukar antalet överträdelser minska då de vet att vi ser allt vad de gör och då minskar även antalet timmar som ni faktureras.

Vill man även ha hjälp med att granska vägarbetstidslagen så gör jag även detta.

​Att tänka på:

En ospecificerad tid ger 2 000 kr i sanktionsavgift, en körning utan kort kostar 4 000 kr per dygn och bil, ett missat start- eller slutland kostar 500 kr., så det ska inte till så många överträdelser för att ni ska spara in denna kostnad eller investering.

Nu har man infört benämningen "Synnerligen allvarlig överträdelse" och detta kan kosta upp till 20 000 kr. per styck. (Maxbeloppet är nu 800 000 kr. eller 1% av omsättningen.)

Vi granskar endast bilar med digital färdskrivare. Ni behöver ett konto hos IDHA online där ni laddar upp förarkorts- och fordonsfiler regelbundet.

Eventuellt kan detta ske automatiskt om ni t.ex. har Volvo Connect, Scaniafleet, Fleetboard, Vecho eller annan fordonsdator i bilarna. Detta rekommenderas eftersom ni då har dagsaktuell information som vi kan granska.

YKB Delkurs 3

Jag håller även YKB utbildning delkurs 3 (lagar och regler) I denna kurs ingår min chaufförsutbildning och ni betalar bara extra för upprättande av ett diplom till samtliga närvarande på utbildningen.

Jag kör dessa utbildningar ihop med en samarbetspartner som rapporterar kursen till Transportstyrelsen. Jag är en av Transportstyrelsen godkänd YKB utbildare men jag kan inte rapportera kurserna själv. Detta eftersom jag bara kör delkurs 3.

Detta kan komma att ändras nu när man ska delrapportera alla kurser. När man gått en av de 5 kurserna så ska utbildaren rapportera detta direkt efter varje delkurs.

Finns intresse för en YKB kurs så sätter jag er i kontakt med någon av mina samarbetspartners.

Inget av de åkerier jag arbetat med eller hört talas om som fått en kontroll har klarat sig utan att Transportstyrelsen hittat överträdelser. Chaufförerna är bara människor och vi människor gör misstag. Man glömmer en knapptryckning i färdskrivaren, man kör en kort bit och upptäcker att man p.g.a. stress eller att man blivit störd glömt sätta i sitt förarkort i färdskrivaren, eller att något händer som gör att kör- eller arbetstiden blir för lång.

Det viktiga är att ni kan visa Transportstyrelsen att ni bedriver ett förebyggande arbete, och ledordet är förebyggande.

(Det är tyvärr försent med förebyggande arbete när man väl fått kontrollen.)

Jag rekommenderar att ni kontaktar mig via e-post så svarar jag så fort jag kan.

Vill ni hellre ringa så är det störst chans att nå mig måndag-torsdag mellan kl 18-21

Kontakt information

Copyright © 2022 KoV-Experten. All rights reserved.